Layouts van het Circuit van Zandvoort

Op deze pagina zijn alle layouts te zien van het circuit van Zandvoort. Ook is de plattegrond te zien van het tijdelijke traject wat is gebruikt tijdens de race van 1939. Op enkele plaatsen op een aantal layouts kan je klikken om een foto te bekijken uit de tijd van het traject.


Straten circuit van de prijs van Zandvoort, 1939, lengte 2284 meter

 
Het traject hierboven is alleen gebruikt tijdens de prijs van Zandvoort van 1939. Dit traject was niet bedoeld als permanent circuit.  In 1939 waren deze wegen pas net aangelegd voor de uitbreiding van het dorp Zandvoort aan de Noord-Oost zijde en leende zich zodoende perfect voor de allereerste echte auto-race in Nederland.
De start bevond zich op de Van Lennepweg, ongeveer ter hoogte van het middelste van de drie flatgebouwen tussen de ingang van het bungalowpark en de rotonde.
Na de start reed men richting deze rotonde die toentertijd een rechtse flauwe bocht was. Hierna boog men af de Nicolaas Beetslaan in, pakte men de Vondellaan en vervolgde de baan zich linksaf de Van Lennepweg op. Op de Van Lennepweg reed men dan met de bocht, waar aan de binnenzijde thans een tankstation is te vinden, mee richting de kust. Vervolgens sloeg men weer rechtsaf de Vondellaan in.
Tegenwoordig ligt hier de afslag richting de paddock-office en parkeerplekken aan de zuidkant van het huidige circuit. Het traject van 1939 vervolgde zich verder via een rechts, links, rechts slinger over de voormalige Vondellaan. Dit gedeelte ligt nu in het huidige bungalowpark.Na deze rechts, links, rechts slinger op de Vondellaan kwam men weer op de Van Lennepweg waar de coureurs haaks linksaf gingen richting start/finish.
KLIK HIER voor een klein videoverslag van die allereerste autorace in Nederland.
Op youtube is ook een mooie reportage te vinden van  'circuits of the past'  die u meeneemt in de huidige tijd over het traject van toen



Circuit van Zandvoort, 1948-1973, lengte: 4193 meter


Hiernaast is het eerste traject te zien van het permanente circuit van Zandvoort.
Het traject, waarvan de aanleg al begon tijdens WOII, werd in 1948 officieel in gebruik genomen. 
Het is een zeer snel traject dat zich aan de noord kant van Zandvoort door de duinen kronkelt. De baan werd al snel geliefd bij racers door de natuurlijke hoogte verschillen van de duinen en de snelle bochten.
Het traject werd in 1973 aangepast omwille van de veiligheid. Dit was overigens echt nodig. In de tijd waarover het hier gaat, 1948-1972, had het circuit bijvoorbeeld geen vangrails, alleen een hekje van gaas ter afscheiding van het publiek. Ook werd het traject te gevaarlijk wegens de toegenomen snelheid van de auto's en motoren. 
KLIK HIER
om een rondje mee te rijden met tijdens de F1 GP van 1966. Het filmpje begint voor het ingaan van het "Scheivlak" en laat dus precies mooi het snelle oude stuk circuit circuit zien. 
Om een impressie te krijgen van de  Formule 1 Grand Prix in 1955 KLIK HIER

In dit geweldige filmpje is onder andere nog te zien waarom Bos Uit nu zo heette. Verder laat men alle delen van het circuit zien waarbij opvalt dat het publiek, in grote getale aanwezig, wel erg dicht langs de baan staat of zit. En dat zonder vangrails!


Circuit van Zandvoort, 1973-1980, lengte: 4226 meter


Dit is het traject van 1973-1980. Er liggen nu vangrails langs de baan en er is een snelheidsremmende chicane aangebracht, de "Panorama bocht". Ondanks alle veiligheidsmaatregelen die destijds als zeer vernieuwend werden beschouwd verongelukte tijdens de F1 GP van 1973 het Britse talent Roger Williamson. Die hele dramatische GP is HIER terug te kijken met vanaf minuut 11.45 het ongeluk van Williamson waarbij men met de tegenwoordige veiligheidsmaatstaven vol ongeloof naar kan kijken!


Circuit van Zandvoort, 1980-1989, lengte: 4252 meter


In 1979 wordt er op aanraden van de formule 1 organisatie een tijdelijke snelheidsremmende chicane aangelegd tussen het Scheivlak en Tunnel Oost, waar tot dan toe de flauwe linkse en rechtste bocht liggen  , het voormalige hondenvlak. Men noemt deze in allerijl aangelegde nood-chicane de 'Scheckter'-chicane. De Zuid-Afrikaan Jody Scheckter was in 1979 en 1980 voorzitter van de GPDA, een verbond dat de belangen van de Grand Prix rijders behartigd. In 1980 krijgt de nieuwe 'Marlboro' chicane pas echt zijn definitieve vorm.
KLIK HIER
om een rondje mee te rijden met Alain Prost in zijn  Formule 1 auto op dit circuit. 
KLIK HIER voor een fragment van de  F1 GP in Nederland uit 1983 met in de hoofdrollen Prost en Pique.


Circuit van Zandvoort,1989-1998, lengte: 2526 meter


Dit is het circuit in de zogenaamde interim-situatie. Door de komst van het bungalow park moest het circuit drastisch worden aangepast. Men heeft het rechte stuk korter gemaakt zodat Bosuit meer naar het noorden zou verschuiven. Vanaf de Hunzerug slaat het circuit rechtsaf de nieuwe Toyota-bocht in. Het donker grijze wegdek word niet meer benut in deze periode, maar blijft wel behouden voor het geval dat het circuit later weer de mogelijkheid heeft om uit te breiden. 
KLIK HIER
voor een videoclip van de F1 demo van Jos Verstappen tijdens de Marlboro Masters in 1996. Vanaf minuut vier is mooi het hele interim-circuit te zien. Let ook even op de enorme aantallen toeschouwers tijdens het populaire Masters of F3 evenement.


Circuit van Zandvoort, 1999-2019, lengte: 4300 meter


Aan het einde van de jaren negtig wordt het circuit weer uitgebreidt tot respectabele lengte en krijgt het de vorm die we eigenijk nu nog steeds kennen.
De nieuwe Marlboro bocht, die thans Masters bocht heet omdat wetgeving niet meer toelaat dat een tabaksmerk als naamgever fungeert, buigt nu naar rechts in plaats van naar links eerder in haar bestaan. 
Via een opvolgende nieuwe rechterbocht rijdt men richting 'de bocht zonder naam' die 180 graden naar links draait. Na deze drie nieuwe bochten volgt een rechtstuk dat aansluit bij het uitkomen van de Toyota bocht/Begin van de (Audi) S bocht, sinds 2013 de Hans Ernst bocht geheten.
Door het nieuwe rechte eind ontstond er naast de traditionele uitrem-zone bij de Tarzanbocht een nieuwe uitrem-plek voor de S bocht waar auto's elkaar makkelijk kunnen inhalen.
De drie nieuwe bochten lijken niet zo bijzonder maar de Masters bocht is hier een uitzondering op. De bocht is weliswaar een haakse rechter knik maar het wijde uitkomen van de bocht geeft coureurs de mogelijkheid om de bocht hard te nemen. Vooral in situaties waarin snelle rondetijden moeten worden gezet vind menig coureur hier zijn Waterloo doordat men net te hard de bocht uitkomt en zodoende op het gras beland waarna een snelle rondetijd niet meer te halen is of ,erger, men hard rechtdoor de vangrails in belandt danwel te veel corrigeerd en men over het asfalt richting de vangrails aan de binnenzijde glijdt.
KLIK HIER om een  ronde mee te rijden met DTM-legende Bernd Schneider over het Zandvoort dat tot aan het einde van 2019 er zo uit zag.



Circuit van Zandvoort, 2020-heden, lengte: 4260 meter

Omwille van de geplande terugkeer van de Formule 1 werd in de winter van 2019-2020 het circuit van Zandvoort geheel gemoderniseerd. De Lay-out bleef nagenoeg hetzelfde, echter zijn een aantal bochten sterk van karakter veranderd waardoor er wel degelijk een vernieuwde racebaan is ontstaan.
Het circuit is een kleine 60 meter korter geworden doordat de Hugenholtzbocht iets meer richting de Gerlachbocht is opgeschoven. De Hugenholtzbocht zelf is sterk van karakter veranderd. De bocht is een kombocht geworden waardoor men niks aan snelheid hoeft in te boeten richting de Slotemakerbocht en het Scheivlak.
De laatste bocht van het circuit, de Arie Luyendijk Bocht, is eveneens een kombocht geworden. De bocht oogt nu alsware het een kombocht is op een Amerikaanse Oval. Zodoende kunnen snelle wagens die beschikken over voldoende aerodynamica volgas deze bocht nemen waardoor men toch nog genoeg inhaalmogelijkheden heeft aan het einde van het relatieve korte rechte stuk van het circuit.
Een andere eveneens in het oogspringende aanpassing is de uitgang van de pitsstraat. Voorheen kon men direct na de pitsstraat de baan op. Nu echter moet men langer doorrijden paralel aan de binnenzijde van de Tarzanbocht en pas bij het uitkomen van deze bocht sluit men weer aan op de daadwerkelijke racepiste.
Ook de Hans Ernst Bocht is iets van karakter veranderd daar het tweede gedeelte meer asfalt heeft gekregen aan de binnenzijde van de bocht.
De bijna nooit meer officieel gebruikte 'nationale bocht', de voormalige Toyotabocht van het interim-circuit, is in zijn geheel weggehaald.
Verder is het circuit qua uiterlijk verder veranderd.Veel grindbakken hebben plaats gemaakt voor uitloopstroken en escape-roads van asfalt. 
KLIK HIER om een ronde mee te rijden met Max Verstappen tijdens de opening van het vernieuwde Zandvoortse racecircuit.