Layouts van het Circuit van Zandvoort

Op deze pagina zijn alle layouts te zien van het circuit van Zandvoort. Ook is de plattegrond te zien van het traject wat is gebruikt tijdens de straatrace van 1939. Op enkele plaatsen op elke plattegrond kan je klikken om een foto te bekijken uit de tijd van het traject. De bedoeling is dat je met je muis elk traject volgt. Als je muis-cursor (normaal een pijltje) veranderd in een handje kan je klikken om een foto te bekijken van dat deel van het traject. Ook zal er bij enkele layouts een filmpje te bekijken zijn. De foto's zijn afkomstig van persoonlijke archieven en van mijzelf. 


Straten circuit van de prijs van Zandvoort, 1939, lengte 2284 meter


Het traject hierboven is alleen gebruikt tijdens de straatrace van 1939. Tegenwoordig is er van de "racebaan" niks meer over. De wegen c.q. straten liggen er nog wel maar niks herinnerd nog aan de race van 1939 . Een deel van de Vondellaan, het slingerende deel links, ligt overigens tegenwoordig in het bungalowpark. 


Circuit van Zandvoort, 1948-1973, lengte: 4193 meter


Hiernaast is het eerste traject te zien van het permanente circuit van Zandvoort. Het is een zeer snel traject dat zich aan de noord kant van Zandvoort door de duinen kronkelt. Het traject werd in 1973 aangepast omwille van de veiligheid. Dit was overigens echt nodig. In de tijd waarover het hier gaat, 1948-1973, had het circuit bijvoorbeeld geen vangrails, alleen een hekje van gaas ter afscheiding van het publiek. Ook werd het traject te gevaarlijk wegens de toegenomen snelheid van de auto's en motoren. 
KLIK HIER
om een rondje mee te rijden met tijdens de F1 GP van 1966. Het filmpje begint voor het ingaan van het "Scheivlak" en laat dus precies mooi het snelle oude stuk circuit circuit zien. 
Om een impressie te krijgen van de  Formule 1 Grand Prix in 1955 KLIK HIER

In dit geweldige filmpje is onder andere nog te zien waarom Bos Uit nu zo heette. Verder laat men alle delen van het circuit zien waarbij opvalt dat het publiek, in grote getale aanwezig, wel erg dicht langs de baan staat of zit. En dat zonder vangrails!


Circuit van Zandvoort, 1973-1980, lengte: 4226 meter


Dit is het traject van 1973-1980. Er liggen nu vangrails langs de baan en er is een snelheidsremmende chicane aangebracht, de "Panorama bocht". 
KLIK HIER
voor een impressie van de F1 GP van 1977.


Circuit van Zandvoort, 1980-1989, lengte: 4252 meter


In 1980 is er, net als in 1973, een snelheidsremmende chicane aangelegd op het voormalige hondenvlak. 
De chicane krijgt de naam Marlboro chicane. 
KLIK HIER
om een rondje mee te rijden met Alain Prost in zijn  Formule 1 auto op dit circuit. 
KLIK HIER voor de laatste paar spannende ronden van de laatste F1 GP in Nederland in 1985.


Circuit van Zandvoort,1989-1998, lengte: 2526 meter


Dit is het circuit in de zogenaamde interim-situatie. Door de komst van het bungalow park moest het circuit drastisch worden aangepast. Men heeft het rechte stuk korter gemaakt zodat Bosuit meer naar het noorden zou verschuiven. Vanaf de Hunzerug slaat het circuit rechtsaf de nieuwe Toyota-bocht in. Het donker grijze wegdek word niet meer benut in deze periode, maar blijft wel behouden voor het geval dat het circuit later weer de mogelijkheid heeft om uit te breiden. 
KLIK HIER
voor een videoclip van de F1 demo van Jos Verstappen tijdens de Marlboro Masters in 1996. Vanaf minuut vier is mooi het hele intremcircuit te zien. Let ook even op de enorme aantallen toeschouwers tijdens het populaire Masters of F3 evenement.


Circuit van Zandvoort, 1999-heden, lengte: 4300 meter


Dit is het circuit zoals we dat nu kennen.  
De nieuwe Marlboro bocht, die thans Masters bocht heet omdat wetgeving niet meer toelaat dat een tabaksmerk als naamgever fungeert, buigt nu naar rechts in plaats van naar links eerder in haar bestaan. 
Via een opvolgende nieuwe rechterbocht rijdt men richting 'de bocht zonder naam' die 180 graden naar links draait. Na deze drie nieuwe bochten volgt een rechtstuk dat aansluit bij het uitkomen van de Toyota bocht/Begin van de (Audi) S bocht. 
Door het nieuwe rechte eind ontstond er naast de traditionele uitrem-zone bij de Tarzanbocht een nieuwe uitrem-plek voor de (Audi) S bocht waar auto's elkaar makkelijk kunnen inhalen.
De drie nieuwe bochten lijken niet zo bijzonder maar de Masters bocht is hier een uitzondering op. De bocht is weliswaar een haakse rechter knik maar het wijde uitkomen van de bocht geeft coureurs de mogelijkheid om de bocht hard te nemen. Vooral in situaties waarin snelle rondetijden moeten worden gezet vind menig coureur hier zijn Waterloo doordat men net te hard de bocht uitkomt en zodoende op het gras beland waarna een snelle rondetijd niet meer te halen is of ,erger, men hard rechtdoor de vangrails in belandt.
KLIK HIER om een  ronde mee te rijden met DTM-legende Bernd Schneider over het Zandvoort dat tot op de dag van vandaag er zo uit ziet.