Op deze pagina zijn alle layouts te zien van het circuit van
Zandvoort.
Ook is de plattegrond te zien van het tijdelijke traject wat is gebruikt tijdens de
race van 1939. Op enkele plaatsen op een aantal layouts kan je klikken
om een foto te bekijken uit de tijd van het traject.
Straten circuit van de prijs van Zandvoort, 1939, lengte
2284 meter
Het traject hierboven is alleen gebruikt
tijdens de prijs van Zandvoort van 1939. Dit traject was niet bedoeld
als permanent circuit. In 1939 waren deze wegen pas net aangelegd
voor de uitbreiding van het dorp Zandvoort aan de Noord-Oost zijde en
leende zich zodoende perfect voor de allereerste echte auto-race in
Nederland.
De start bevond zich op de Van Lennepweg, ongeveer ter hoogte van het
middelste van de drie flatgebouwen tussen de ingang van het
bungalowpark en de rotonde.
Na de start reed men richting deze rotonde die toentertijd een rechtse
flauwe bocht was. Hierna boog men af de Nicolaas Beetslaan in, pakte
men de
Vondellaan en vervolgde de baan zich linksaf de Van Lennepweg
op. Op de Van Lennepweg reed men dan met de bocht, waar aan de
binnenzijde thans een tankstation is te vinden, mee richting de kust.
Vervolgens sloeg
men weer rechtsaf de Vondellaan in.
Tegenwoordig ligt hier de afslag richting de
paddock-office en parkeerplekken aan de zuidkant van het huidige
circuit. Het traject van 1939 vervolgde zich verder via een rechts,
links, rechts slinger over de voormalige Vondellaan. Dit gedeelte ligt nu in het
huidige bungalowpark.Na deze rechts, links, rechts slinger op
de Vondellaan kwam men weer op de Van Lennepweg waar de
coureurs haaks linksaf gingen richting start/finish.
KLIK HIER voor een klein videoverslag van die allereerste autorace in Nederland.
Op
youtube is ook een mooie reportage te vinden van 'circuits of the past'
die u meeneemt in de huidige tijd over het traject van toen
Circuit van Zandvoort, 1948-1973, lengte:
4193 meter
Hiernaast is het eerste traject te zien van het
permanente circuit van Zandvoort.
Het traject, waarvan de aanleg al begon tijdens WOII, werd in 1948 officieel in gebruik genomen.
Het is een zeer snel traject dat zich aan de noord kant van Zandvoort
door de duinen kronkelt. De baan werd al snel geliefd bij racers door
de natuurlijke hoogte verschillen van de duinen en de snelle bochten.
Het traject
werd in 1973 aangepast omwille van de veiligheid. Dit was overigens echt
nodig. In de tijd waarover het hier gaat, 1948-1972, had het circuit
bijvoorbeeld geen vangrails, alleen een hekje van gaas ter afscheiding
van het publiek. Ook werd het traject te gevaarlijk wegens de toegenomen
snelheid van de auto's en motoren.
KLIK
HIER om een rondje mee te rijden met tijdens de F1 GP van 1966. Het filmpje
begint voor het ingaan van het "Scheivlak" en laat dus precies
mooi het snelle oude stuk circuit circuit zien.
Om een impressie te krijgen van de Formule 1 Grand Prix in 1955 KLIK
HIER.
In dit geweldige filmpje is onder andere nog
te zien waarom Bos Uit nu zo heette. Verder laat men alle delen van het
circuit zien waarbij opvalt dat het publiek, in grote getale aanwezig, wel
erg dicht langs de baan staat of zit. En dat zonder vangrails!
Circuit van Zandvoort, 1973-1980, lengte:
4226 meter
Dit is het traject van 1973-1980. Er liggen nu vangrails langs de baan
en er is een snelheidsremmende chicane aangebracht, de "Panorama
bocht". Ondanks alle veiligheidsmaatregelen die destijds als zeer
vernieuwend werden beschouwd verongelukte tijdens de F1 GP van 1973 het
Britse talent Roger Williamson. Die hele dramatische GP is HIER
terug te kijken met vanaf minuut 11.45 het ongeluk van Williamson
waarbij men met de tegenwoordige veiligheidsmaatstaven vol ongeloof
naar kan kijken!
Circuit
van Zandvoort, 1980-1989, lengte: 4252 meter
In 1979 wordt er op aanraden van de formule 1 organisatie een
tijdelijke snelheidsremmende chicane aangelegd tussen het Scheivlak en
Tunnel Oost, waar tot dan toe de flauwe linkse en rechtste bocht liggen
, het voormalige hondenvlak. Men noemt deze in allerijl
aangelegde nood-chicane de 'Scheckter'-chicane. De Zuid-Afrikaan Jody
Scheckter was in 1979 en 1980 voorzitter van de GPDA, een verbond dat
de belangen van de Grand Prix rijders behartigd. In 1980 krijgt de
nieuwe 'Marlboro' chicane pas echt zijn definitieve vorm.
KLIK HIER
om een rondje mee te rijden met Alain Prost in zijn Formule 1 auto op dit circuit.
KLIK
HIER voor een fragment van de F1 GP in
Nederland uit 1983 met in de hoofdrollen Prost en Pique.
Circuit van Zandvoort,1989-1998, lengte:
2526 meter
Dit is het circuit in de zogenaamde interim-situatie. Door de komst van
het bungalow park moest het circuit drastisch worden aangepast. Men
heeft het rechte stuk korter gemaakt zodat Bosuit meer naar het noorden
zou verschuiven. Vanaf de Hunzerug slaat het circuit rechtsaf de nieuwe
Toyota-bocht in. Het donker grijze wegdek word niet meer benut in deze
periode, maar blijft wel behouden voor het geval dat het circuit later
weer de mogelijkheid heeft om uit te breiden.
KLIK
HIER voor een videoclip van de F1 demo van Jos Verstappen tijdens de
Marlboro Masters in 1996. Vanaf minuut vier is mooi het hele
interim-circuit te zien. Let ook even op de enorme aantallen toeschouwers
tijdens het populaire Masters of F3 evenement.
Circuit van Zandvoort, 1999-2019, lengte:
4300 meter
Aan het einde van de jaren negtig wordt het circuit weer uitgebreidt
tot respectabele lengte en krijgt het de vorm die we eigenijk nu nog
steeds kennen.
De nieuwe Marlboro bocht, die thans Masters bocht heet omdat wetgeving
niet meer toelaat dat een tabaksmerk als naamgever fungeert, buigt nu
naar rechts in plaats van naar links eerder in haar bestaan.
Via een opvolgende nieuwe rechterbocht rijdt men richting 'de bocht
zonder naam' die 180 graden naar links draait. Na deze drie nieuwe
bochten volgt een rechtstuk dat aansluit bij het uitkomen van de
Toyota bocht/Begin van de (Audi) S bocht, sinds 2013 de Hans Ernst bocht geheten.
Door het nieuwe rechte eind ontstond er naast de traditionele
uitrem-zone bij de Tarzanbocht een nieuwe uitrem-plek voor de S
bocht waar auto's elkaar makkelijk kunnen inhalen.
De drie nieuwe bochten lijken niet zo bijzonder maar de Masters bocht is
hier een uitzondering op. De bocht is weliswaar een haakse rechter knik maar
het wijde uitkomen van de bocht geeft coureurs de mogelijkheid om de
bocht hard te nemen. Vooral in situaties waarin snelle rondetijden
moeten worden gezet vind menig coureur hier zijn Waterloo doordat men
net te hard de bocht uitkomt en zodoende op het gras beland waarna een
snelle rondetijd niet meer te halen is of ,erger, men hard rechtdoor de
vangrails in belandt danwel te veel corrigeerd en men over het asfalt richting de vangrails aan de binnenzijde glijdt.
KLIK
HIER om een ronde mee te rijden met DTM-legende Bernd
Schneider over het Zandvoort dat tot aan het einde van 2019 er zo uit zag.
Circuit van Zandvoort, 2020-heden, lengte:
4260 meter
Omwille van de geplande terugkeer
van de Formule 1 werd in de winter van 2019-2020 het circuit van
Zandvoort geheel gemoderniseerd. De Lay-out bleef nagenoeg hetzelfde,
echter zijn een aantal bochten sterk van karakter veranderd waardoor er wel degelijk een vernieuwde racebaan is ontstaan.
Het circuit is een kleine 60 meter korter geworden doordat de
Hugenholtzbocht iets meer richting de Gerlachbocht is opgeschoven. De
Hugenholtzbocht zelf is sterk van karakter veranderd. De bocht is een
kombocht geworden waardoor men niks aan snelheid hoeft in te boeten
richting de Slotemakerbocht en het Scheivlak.
De laatste bocht van het
circuit, de Arie Luyendijk Bocht, is eveneens een kombocht geworden. De
bocht oogt nu alsware het een kombocht is op een Amerikaanse Oval. Zodoende kunnen
snelle wagens die beschikken over voldoende aerodynamica volgas deze
bocht nemen waardoor men toch nog genoeg inhaalmogelijkheden
heeft aan het einde van het relatieve korte rechte stuk van het
circuit.
Een andere eveneens in het oogspringende aanpassing is de uitgang van
de pitsstraat. Voorheen kon men direct na de pitsstraat de baan op. Nu
echter moet men langer doorrijden paralel aan de binnenzijde van
de Tarzanbocht en pas bij het uitkomen van deze bocht sluit men weer
aan op de daadwerkelijke racepiste.
Ook de Hans Ernst Bocht is iets van karakter veranderd daar het tweede
gedeelte meer asfalt heeft gekregen aan de binnenzijde van de bocht.
De bijna nooit meer officieel gebruikte 'nationale bocht', de
voormalige Toyotabocht van het interim-circuit, is in zijn geheel
weggehaald.
Verder is het circuit qua uiterlijk verder veranderd.Veel grindbakken
hebben plaats gemaakt voor uitloopstroken en escape-roads van
asfalt.
KLIK HIER om een ronde mee te rijden met Max Verstappen tijdens de opening van het vernieuwde Zandvoortse racecircuit.
|
|
|