|
||
De bochtennamen die hier behandeld worden
hebben allen een betekenis. De sponsor bochten, zoals onder andere de
Kuhmo bocht, zijn gekocht door sponsoren en
behoeven dus geen extra uitleg.
1) Tarzan
bocht:
De benaming van de "wereldberoemde" Tarzanbocht is afgeleid
van de wals die men gebruikte om het hete asfalt van het Zandvoortse
circuit plat te maken. Deze wals, Tarzan genaamd, is de echte naamgever
van de Tarzan bocht. Het meeste bekende verhaal echter is de mythe dat op de plaats waar tegenwoordig de
Tarzan bocht
ligt, vroeger "illegale" volkstuintjes waren die weg moesten voor de bouw van de
Zandvoortse racepiste. Een man, bijgenaamd Tarzan vanwege zijn abnormaal
grote postuur, wilde beslist niet dat zijn tuintje moest wijken voor de
bouw van het circuit. Pas toen burgermeester Fenema hem beloofde dat de Tarzanbocht naar
hem werd vernoemd koos de tuinder toch eieren voor zijn geld. 2)
Gerlachbocht: In 1957 verongelukte Dr.W.Gerlach in deze bocht.
Deze crash was het eerste dodelijke ongeluk op het Zandvoortse circuit. 3)
Hugenholtzbocht: Bij het aftreden van circuitdirecteur
Hans Hugenholtz
was er geen geschikt cadeau te vinden. Men heeft toen besloten om deze
bocht naar hem te vernoemen. Hugenholtz was hier erg blij mee en dat
bleek ook omdat hij naar relaties vaak flessen wijn opstuurde met een
eigen label. 4)
Hunzerug:
Vernoemd naar Cas Hunze die samen met onder
andere de Britse Le Mans winnaar Sammy Davis, Prijs van Zandvoort 1939
winnaar - Piet Nortier en andere deskundigen van onder andere de
Engelse BRDA de definitieve loop van het circuit van Zandvoort bepaalde
. 5)
Jan de Wijker zijn veld, later Rob Slotemaker bocht:: Rond
ongeveer 1800 was dit het veldje van de Zandvoortse
aardappelteler Jan de Wijker, oorspronkelijk een man uit Wijk aan
Zee.Vanaf toen noemde de Zandvoorters dit stuk duinen Jan de
Wijker z'n veld. 6)
Scheivlak: Naam van deze bocht komt al uit ongeveer 1800.
Vroeger namelijk de grens of te wel "scheidingsvlak" tussen de
openbare duinen en de duinen van Jonkheer Quarles van Ufford. 7)
Hondenvlak, later Marlboro chicane, thans Mastersbocht 8)
Tunnel Oost:
Onder deze bocht lag een tunnel die toegang gaf tot de sportvelden op
het binnenterrein. Tegenwoordig liggen deze sportvelden ten zuidoosten
van het circuit op het buitenterrein en is de oostelijke tunnel
helemaal verdwenen. De westelijke tunnel ligt er nog steeds. Dit is de
tunnel onder het rechte stuk door die toegang geeft tot de paddock op
het binnenterrein. 9)
Bos In: Zoals de naam al doet vermoeden reed men hier een bos in dat
was geplant voor een nieuwbouw project vlak voor WO II. Direct na
Tunnel Oost begon "Bos In" en de bochtencombinatie eindigde
boven op de duinpan voor de snelle laatste bocht , het "Bos
Uit". In de 60-er jaren werd ongeveer 80% van de bomen gekapt
nadat de Dennenscheerder geconstateerd was. Dit insect zorgde voor
houtrot en dus omvallende bomen wat gevaarlijke situaties op zou kunnen
leveren. De overige 20% van het "bos" staat er nog steeds;
tegenwoordig staan ze echter langs bungalows in plaats van een racebaan. 10/11)
Bos Uit, later Arie Luyendijkbocht: Via deze snelle langgerekte
bocht kwam men het "bos" weer uit. Toen het zuidelijke deel
van het circuit in 1989 moest wijken voor het bungalow park, heeft men
de bocht een paar honderd meter naar het noorden verschoven. Het
karakter van de bocht veranderde ook een beetje omdat het
"nieuwe" Bos uit iets minder langgerekt was dan zijn
voorganger. 12) Hans Ernst bocht:
De S-vormige 'Hans Ernst bocht' ligt er al sinds dat men in Zandvoort
het interim-circuit in 1989 in gebruik nam. In eerste instantie had de
bocht allerlei sponsor namen. Zo heeft de bocht onder andere 'Nissan'
bocht en 'Audi-S' bocht geheten. |
|